Ga internationaal met je onderneming

Gaat het goed met je bedrijf? En ben je eigenlijk wel klaar om flink uit te gaan breiden? Overweeg dan eens om de overstap te maken naar internationaal werken. Houd er hierbij wel rekening mee dat jij je in veel regels zal moeten verdiepen, bijvoorbeeld met het oog op de btw op de facturen. Daarnaast moeten jij en je personeel flink aan de slag. Want hoe zit het met jullie website, promotiemateriaal en de kennis van taal?  

Doe voldoende research

Een goede voorbereiding is het halve werk. Klinkt cliché, maar in dit geval is dat echt zo. Want als je internationaal aan de slag gaat, moet je eerst de juiste personen vinden waar je mee in zee kunt gaan. Schroom dan ook vooral niet om je concullega’s om hulp te vragen. Doe ook research of er wel voldoende vraag is naar jouw diensten of producten in de betreffende regio waar jij aan de slag wilt. Ga daarnaast ook in gesprek met een accountant in verband met de fiscale regels binnen en buiten de EU. En in het geval van een webshop, is het handig om te kijken of de huidige leverancier nog toereikend is. Zo niet, dan moet je ook in dit geval op zoek naar een leverancier in een andere regio.

Update je website

Heb je tot nu toe alleen een Nederlandse website? Zorg dan ook voor een internationale versie. Je hoeft niet gelijk alles over de kop te gooien. Claim je domeinnaam met de extensie .com of .eu of zet daar alle benodigde informatie op. Als de teksten die op je Nederlandse website staan al voldoende van kwaliteit zijn, hoef je deze dus alleen nog maar te vertalen naar het Engels. Huur hier eventueel een schrijver voor in wanneer je hier onvoldoende tijd voor hebt. Kijk daarnaast ook naar de rest van je promotiemateriaal of hier een internationale versie voor nodig is.

Train de taal

Naast je website zijn jij en je team ook het visitekaartje voor je bedrijf. Wanneer je kiest voor internationale samenwerkingen, moet je er dus rekening mee houden dat veel mailwisselingen en vergaderingen in het Engels zullen zijn. Nu is Engels voor velen niet een heel ingewikkelde taal, maar als het aankomt op vakjargon of juridische termen wordt het al een stuk lastiger. Even kort een mailtje typen kan op deze manier ook behoorlijk veel tijd in beslag nemen. In dit geval is het verstandig om een taaltraining voor bedrijven te volgen. Hierbij wordt gekeken naar het huidige taalniveau van je team en waar behoefte aan is.

Ga internationaal met je onderneming

Je zou ook interesse kunnen hebben in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *