Online winkelen is helemaal van deze tijd!

Indien je voor 1990 geboren bent, behoor je tot de generaties die de wereld heeft zien veranderen. Toen de veranderingen zich voltrokken, vielen ze je niet op omdat je of je wilde of niet deel van de ontwikkelingen was. Het werd een trend genoemd waaraan je deelnam om erbij te horen of waartegen je je verzette indien je juist je uniek zijn wilde onderstrepen.

De grammofoonplaat werd een cassettebandje; het cassettebandje de compact disc die op den duur door de usb stick werd vervangen als muziekdrager.

 

Ontwikkelingen binnen de informatie- en telecommunicatietechnologie brachten ons de personal computer (pc) die eerst een bakbeest was. Thans verwerkt een nog net niet vlinder dunne smartphone dezelfde informatie als de toenmalige pc, waarbij het de opslagcapaciteit van toen ook ver overschrijdt.

De komst van het internet.

Het internet dat beschouwd kan worden als de grootste tijd veranderaar in ons bestaan, zorgt er thans voor dat haast al onze sociale processen zijn gedigitaliseerd. Je kijkt er niet meer van op als je iemand hoort zeggen dat die persoon een goed gesprek gevoerd heeft met een ander persoon waarvan je weet dat die aan de andere kant van de wereld zit. Videocalling, whatsappen en chatten zijn immers normale begrippen anno 2019. Wat ook is gaan veranderen door het internet, is de manier hoe we onze boodschappen doen.

Snel en efficiënt winkelen.

Het was voor de komst van het internet een hele belevenis als je mee mocht met je ouders om boodschappen te halen. Bij de slager mocht je als kind de worstsoorten proeven, de drogist gaf je extra drop en bij de bakker werd je verwelkomd door de geur van vers gebakken brood. Tegen de tijd dat je ouder werd en zelf naar deze winkels toeging, was het altijd een leuke ervaring om de boodschappen bij deze je vertrouwd zijnde handelaren te doen. Geleidelijk aan begonnen de zelfbedieningswinkels de toonbank winkels te vervangen, waardoor er een eind kwam aan het warme klant – eigenaar contact.

Webwinkels en online shoppen.

Door de manier waarop wij mensen het internet vanaf het begin gebruikten, was het slechts een kwestie van tijd dat we dit medium ook zouden inzetten bij het drijven van handel. Eerst verschenen er statische webpagina’s van personen die over hun hobby’s vertelden. Daarna kreeg de commercie door, dat zij een groter – internationaal- publiek konden bereiken door een bedrijfswebsite te bezitten. Hier lees je hoe je een nieuwe webshop kunt opzetten.

Websitebouwers en ontwikkelaars maakten het tot hun missie om dergelijke websites zo aantrekkelijk en functioneel mogelijk te maken. Door content management systemen die gekoppeld zijn aan een database te ontwikkelen, ontstonden er e-commerce websites waardoor het vervaardigen van webwinkels een makkie werd. Inmiddels behoort Nederland tot de top 5 van landen waar online winkelen het populairst is.

Huidige generatie webwinkels.

Belangrijk bij de bouw van de huidige generatie online shops, is de aandacht die men schenkt aan de eisen van de hedendaagse consument. Deze wilt:

  1. van af zijn smartphone kunnen shoppen
  2. zoveel mogelijk informatie van een gewenst product in zo weinig mogelijk kliks, vergaren
  3. via social media i.h.b. instagram en facebook geattendeerd worden over het product
  4. ervaringen van gebruikers van het aangebodene lezen
  5. vragen kunnen stellen over het aanbod en deze kunnen uitproberen via artificial intelligence systemen
  6. Online kunnen betalen en binnen afzienbare tijd het product geleverd krijgen.

Een online winkel die met voorgaande factoren rekening houdt mag zich verheugen op een groeiend aantal tevreden consumenten

Thans zijn er duizenden webwinkels in diverse branches actief in Nederland. Zij maken in vergelijking met de fysieke winkels steeds grotere winsten, hetgeen tot de conclusie leidt dat het online winkelen onderdeel geworden is van ons bestaan.

Maar wat maakt online winkelen zo aantrekkelijk?

Toch moet er een reden zijn waarom online winkelen aantrekkelijker is dan fysiek winkelen.

Als je het mij vraagt komt het door:

  • het gemak. Als je op zoek bent naar een bepaald artikel hoef je niet te wachten op bijvoorbeeld je lunch break, om het aan te schaffen. Online winkelen kan je overal, zowel onderweg in de trein als in je slaapkleding voor je in slaap valt.
  • Geen openings- en sluitingstijden. In tegenstelling tot fysieke winkels, is een online winkel 1 x 24 uur open. De meeste hebben een ingebouwd chat programma waardoor je anytime een consumer agent spreken kan. Ook kun je een email bericht achterlaten terwijl de nieuwe generatie webwinkels interactie middels een chat bot mogelijk maken
  • Fysieke winkels zijn gaan moderniseren naar een zelfbedieningssysteem. Daardoor spreek je veelal pas bij de uitcheck of kassa met een personeelslid. Sommige winkels laten je zelf zonder tussenkomst van een kassier afrekenen. Bij online winkels is zoals uit het vorig punt bleek, deze winkelier – consument band aan het herstellen.
  • Prijzen en producten vergelijken gaat sneller en eenvoudiger. Je hoeft niet van links naar rechts te bellen en of rijden om te weten hoe de ene winkel hetzelfde of een vergelijkbaar product verkoopt. Daarmee bespaar je zowel geld als tijd
  • Aankopen binnen je budget. Bij online winkelen zie je meteen of je budget de aanschaf van een bepaald artikel wel toelaat. Aangezien je in de meeste gevallen gelijk moet betalen, merk je vanzelf of je saldo toereikend is. Bij fysiek winkelen kan je nog smokkelen door een betalingsafspraak met de eigenaar te maken, of door het geld dat je voor voedingsmiddelen had gereserveerd voor een nieuwe lamp te gebruiken

Kortingcodes op het internet.

En dan zijn er nog kortingscodes. Deze codes geven je een extra korting bij aanschaf van producten bij zo een webshop, indien je bijvoorbeeld besluit om je aan te melden voor hun nieuwsbrief. Ook kan het vinden van zo een kortingscode op de website, er voor zorgen dat je een lagere prijs voor een artikel betaald.

 

Er zijn echter ook handelaren die aangeven dat je een korting krijgt, hetgeen achteraf gezien je aankoop juist duurder gemaakt heeft of gewoon een service is die bij elke willekeurige aankoop gepleegd wordt ( bijvoorbeeld het leveren van het product op een bepaald adres). Vergeleken met het fysiek winkelen weet je vrijwel gelijk of de jas die je wilt kopen inderdaad met 50% is afgeprijsd, omdat je het een aantal weken voor veel duurder in de etalage kast hebt zien staan. Toch blijft het jagen naar kortingscodes een leuke bezigheid.

Online groei met Growth marketing voor kleine en grote bedrijven.

Vaak zie je dat veel grote bedrijven en startups met grote investeerders achter hun een riant budget voor internet marketing zoals SEO en adverteren gebruiken. Veel kleinere ondernemers denken daarom dat online marketing voor hun niet is weggelegd omdat ze daar simpelweg geen budget voor hebben. Niets is natuurlijk minder waar. Juist door online marketing goed in te zetten kun je snelle groei en resultaten behalen. Of je nu een international bent of een kleine niche webshop. Juist voor webwinkel eigenaren valt er veel groei te halen door het juist inzetten van content marketing in combinatie met linkbuilding.

 

Het creëren van kwalitatieve content voor je doelgroep en daarbij het plaatsen van enkele sterke waardevolle backlinks kan ervoor zorgen dat je organisch bereik vele malen groter wordt. Dit houdt in dat je met een relatief kleine investering groei kan realiseren voor de langere termijn, in plaats van met grote budgetten werken en deze investeert in advertenties voor de korte termijn. Growth marketing in Almere helpt bedrijven met deze technieken en het creëren van waardevolle content en backlinks door middel van linkbuilding. Neem snel een kijkje bij Growth voor meer informatie.

Online aankoop, voorkom teleurstellingen.

De eerlijkheid gebied me om ten slotte ook wel aan te geven dat je tijdens het online winkelen een miskoop kan doen. Je kent beslist wel iemand die het slachtoffer is geworden van zo een malafide winkel. Omdat je het product slechts aan de hand van foto’s en video opnames kan beoordelen, is het best mogelijk dat je een vertekend beeld van krijgt. Je koopt dan bijvoorbeeld een poppenservies voor de prijs van een antiek porseleinen exemplaar en kan daarna niet meer in contact treden met de verkoper. Winkel daarom alleen op winkels die betrouwbaar overkomen. Online onderzoek en navraag bij onder andere de consumentenbond, behoedt je van veel hoofdpijn achteraf.

 

Ook is het mogelijk dat het product een verborgen gebrek heeft waarvan de verkoper op de hoogte was. Indien jij zelf gegeven de omstandigheden onderzoek naar eventuele gebreken hebt verricht, en de verkoper die bekend was met de onvolkomenheid doch besloot deze te verzwijgen, dan kan je in een dergelijk geval of een behoorlijke nakoming van de verkoop deal eisen of opteren voor de vernietiging van de verkoop ( al dan niet met een schadevergoedingsclaim).

 

Nochtans blijft online winkelen terrein winnen op het fysiek gaan winkelen. Dat zal waarschijnlijk een activiteit zijn die je in de toekomst in groepsverband als ontspanning doet. Maar online winkelen is helemaal van deze tijd. Ik wens je daarom veel online winkelplezier toe.

Online winkelen is helemaal van deze tijd!

Je zou ook interesse kunnen hebben in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *