Content optimalisatie

Content optimalisatie

De content op jouw pagina is van cruciaal belang in het behalen van goede rankings in de zoekmachines zoals Google of Bing. Met goed-geschreven content kunt u het verschil maken.

Wat is content optimalisatie?

Content is één van de belangrijkste pijlers voor zoekmachine-optimalisatie. De content op uw website is samen met de website zelf het visitekaartje van uw bedrijf. Het zijn de eerste woorden die een aanstaande klant of bestaande klant leest, voordat ze met u contact opnemen. Daarom is het essentieel om de juiste content en inhoud zo goed mogelijk te voorzien voor uw doelgroep. Daarnaast is het ook belangrijk om deze content zo waardevol mogelijk in te zetten. Dit kan op de volgende twee manieren:

  • Content schrijven dat geoptimaliseerd is voor Google. Op die manier wordt de tekst door Google gecrawld en beoordeeld als relevant voor het onderwerp waar u over schrijft. Volgens de laatste ontwikkelingen bepaalt Google steeds meer de waarde van een tekst aan de hand van doelgroep oriëntatie; Is de tekst wel echt geschreven voor mensen en daarmee voor een doelgroep? Zodra Google namelijk ‘merkt’ dat een tekst bijvoorbeeld alleen voor seo-optimalisatie is geschreven waarin te veel zoekwoorden staan, zal Google deze websites als minder relevant zien.
  • Content dient zo aantrekkelijk mogelijk te worden geschreven voor uw klant. Wanneer de klant zich niet aangetrokken voelt, ontstaat er ook geen klantbinding en al helemaal geen transactie. Klanten hebben vaak vragen voordat ze informatie opzoeken. Het is daarom belangrijk om zoveel mogelijk vragen op te zoeken en deze op de website te beantwoorden.

Door het schrijven van content creëert u eigenlijk een eigen verhaal die u vertelt aan de klant. Het is daarom belangrijk dat uw content vaak terugkomt en dat het altijd zinvol is. Op die manier wordt er vertrouwen opgebouwd. Vertrouwen is nodig om de klant te doen terugkomen.

Hoe begin je met content marketing?

In eerste instantie is het goed om na te gaan welk doel er achter content marketing zit. Is dat bijvoorbeeld naamsbekendheid, autoriteit of leads genereren? Ook moet de doelgroep bekend zijn en waar de doelgroep naar op zoek is. Vervolgens kunt u bepalen waar u met uw dienst of product een antwoord of oplossing kan bieden op de wensen van de klant. Tot slot bepaalt u waar u zich mee kunt onderscheiden ten opzichte van de concurrenten. 

Het inzetten van content marketing
Op basis van de gegevens vanuit de vorige vraag, gaat u op onderzoek uit. Welke vragen zijn er rondom uw dienst of product? Welke thema’s en evenementen staan hiervoor in het verschiet? Probeer ook hiermee rekening te houden. Tot slot bepaalt u de frequentie van de content en hoe u deze gaat verspreiden (bijvoorbeeld blog, nieuwsbrief?).

Wat levert content optimalisatie op?

Wanneer blogs, nieuwsbrieven of andere content worden geschreven voor uw onderneming, is het essentieel om de uitkomsten uiteindelijk te peilen aan wat ze hebben opgeleverd. Duik daarom in de Analytics en bekijk hoeveel mensen uw nieuwsbrief bijvoorbeeld hebben gelezen? 

Schroom niet om contact op te nemen voor een indicatie van de mogelijkheden die wij voor u kunnen realiseren.