Linkbuilding

Linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO welke voor iedere SEO-strategie onmisbaar is. Linkbuilding is een manier waarmee je als website organisch een hogere positie kan krijgen in de zoekmachines door de autoriteit van je website te vergroten.

Een hoge positie in zoekmachines is natuurlijk wat elk bedrijf wil. Als je namelijk hoog staat in de zoekmachines op zoekwoorden met een hoge volume, zullen er veel mensen zijn die op jouw website klikken als ze dat zoekwoord invoeren in de zoekmachines. Linkbuilding is dus een manier om dit te verwezenlijken, maar hoe werkt het precies?

Hoe werkt linkbuilding?

Linkbuilding heeft als doel om een zo’n hoog mogelijke positie te krijgen in zoekmachines op relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf. Om dit doel te verwezenlijken is het bij linkbuilding belangrijk dat er zoveel mogelijk websites linken naar jouw website. Deze websites moeten wel relevant zijn aan jouw website.  Een tandarts die linkt naar een andere tandarts is veel meer waard dan een bouwvakker die linkt naar een tandarts. Een tandarts zelf is namelijk specialist. In het echte leven zou je ook eerder advies aannemen van een tandarts over een goede andere tandarts dan van een bouwvakker.

Daarnaast is de waarde van zulke websites ook heel belangrijk. Een website met  geen bezoekers en een lelijk design heeft veel minder waarde dan een website met veel bezoekers en een mooi design. Daarnaast zijn er nog veel meer factoren belangrijk die een waarde van een website bepalen. Hieronder een voorbeeld van een factor dat ook erg belangrijk is.

Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen twee soorten links. Externe links en interne links. Datgene wat hierboven beschreven staat worden externe links genoemd. Dit zijn namelijk andere website die linken naar jouw website. naast externe links zijn er dus ook interne links.

Interne links

Interne links zijn de links die van de ene pagina op jouw website naar de andere pagina linken op jouw website. Bijvoorbeeld van de homepage naar een subpagina. Dit wordt gedaan om een aantal redenen. Allereerst maak je het de bezoeker gemakkelijk. Stel je voor dat je  een sportwinkel website in beheer hebt. Mensen die jouw website bezoeken zijn opzoek naar een paar voetbalschoenen en niet naar andere sportartikelen. Het is dan handig dat er op de homepage een link staat naar de subpagina ‘voetbalschoenen’. Hierdoor hoeft de bezoeker niet moeilijk te doen om op deze subpagina te komen.  

Interne links worden echter ook geplaatst om een andere reden.  Iedere pagina op jouw website heeft namelijk een bepaalde waarde. Deze waarde is onder andere opgebouwd door linkbuilding. De homepage heeft bijna altijd de hoogste waarde. Deze waarde kan echter deel doorgegeven worden door middel van interne links. Door interne links worden jouw pagina’s dus sterker in waarde en dit zal van positieve invloed zijn op de rankings in de zoekmachines. 

Linkbuilding uitbesteden

U kunt er voor kiezen om uw linkbuilding activiteiten uit te besteden bij SEO ondersteuning om maximaal resultaat te laten behalen door onze SEO-specialisten.