Nieuws

Seo voor kleine bedrijven: 5 dingen die u kunt doen om de vindbaarheid van uw bedrijf te verbeteren

Als u een lokaal bedrijf runt, wilt u ervoor zorgen, dat consumenten, met name in uw regio, uw website daadwerkelijk kunnen vinden. Om goed de strijd aan te kunnen, weten concurrerende bedrijven al dat ze een beschikbare, informatieve en aantrekkelijke website nodig hebben om hun producten en diensten op de markt te brengen.

potentiële klanten moeten die website online kunnen vinden via  zoekmachines zoals Google. Om die lokale klanten te verleiden om een product of dienst af te nemen, moeten lokale bedrijven SEO technieken (Search Engine Optimization) voor kleine bedrijven gebruiken.

Lokale SEO methoden voor kleine bedrijven helpen uw website te optimaliseren met behulp van online marketingtechnieken. Op deze wijze kunnen ze beter en hoger  scoren in Google feeds en zoekresultaten. Met relevante zoekwoorden of zinnen invoegen in de content van uw site vergroot u de kans dat mogelijke klanten ook daadwerkelijk op uw website komen.

Het succes van kleine bedrijven in de hedendaagse wereld van digitale technologie hangt steeds meer af van hoe zichtbaar en gemakkelijk ze te vinden zijn via de resultaten van zoekmachines. De grote vraag: komt uw bedrijf bovenaan in Google, of is dat weggelegd voor een van uw lokale concurrenten?

Wat zijn de 5 belangrijkste punten, die u moet aanpakken qua SEO om uw bedrijf bovenaan de relevante lokale zoekresultaten te plaatsen.

  1. Maak een kwalitatief goede en relevante website

Ook als klein bedrijf moet u een goed functionerende website hebben. U kunt klein beginnen en u in het begin focussen op de meest relevante dingen zoals snelheid, veiligheid en  goede overzichtelijke bedrijfsgegevens.  Later kunt u uw website verder uitbouwen.  Naast een mooie website moet het ook een goed vindbaar zijn.  Het is net als bij een huis; zonder een goed zichtbare voordeur kunt u niet naar binnen.

Om opgemerkt worden door potentiele klanten heeft u een top website nodig.  Uw website moet adequaat zijn ontworpen, toegankelijk en publieksvriendelijk.  Het succes van uw website hangt voor een belangrijk deel af van hoe de zoekmachines uw websites kunnen zien. U moet uw website doorzoekbaar maken voor de spiders van de zoekmachines, maar ook begrijpelijk en gebruikersvriendelijk

  1. Ontwikkel een nieuw lokaal SEO-profiel

Om uw online SEO-aanwezigheid te verbeteren, moet u er eerst voor zorgen, dat u al een eersteklas lokaal bedrijfsprofiel voor uw bedrijf  heeft gepost. Het is verbazingwekkend hoeveel bedrijven – zelfs grote – een online website hebben zonder basisinformatie zoals een lokaal adres, e-mailadressen, telefoonnummers van contactpersonen en gunstige beoordelingen via betrouwbare beoordelingswebsites. Hoeveel gebruikers zullen uiteindelijk contact opnemen met deze bedrijven?

U kunt deze fout gemakkelijk vermijden. Maak uw bedrijfsprofiel door het te modelleren op goed gerangschikte profielen voor andere bedrijven. U kunt representatieve voorbeelden vinden op Google. Het maakt niet uit of u beoordelingen leest, die relevant zijn voor uw specifieke bedrijfsgebied. Wat belangrijk is, is dat u succesvolle patronen ontdekt op bedrijfssites die de hoogste rankings bereiken. Het heeft immers geen zin om het wiel opnieuw uit te vinden.

Kijk ook bij het ontwikkelen van uw nieuwe of herziene SEO profiel voor lokale bedrijven uit, welke woorden, woordgroepen en terminologie routinematig worden geïmplementeerd door vooraanstaande bedrijven die vergelijkbaar zijn met die van u. Ontdek verder welke informatiebronnen of online telefoongidsen gerelateerd zijn aan uw bedrijf. Vergeet niet om ook in dit proces te zoeken naar lokale online mappen, indien beschikbaar. Als u interesse kunt hebben in, zich kunt aansluiten bij of zich kunt aansluiten bij enkele hiervan, kan uw bedrijf daar worden gemarkeerd. Het kan vervolgens worden teruggekoppeld naar uw eigen site. Door het implementeren van de nuttige informatie die u vindt, kunt u vrijwel zeker uit de ‘onzichtbare zone’ komen. Hierdoor kunnen meer consumenten uw site en uw bedrijf ontdekken.

  1. Maak content van topkwaliteit met gerichte zoekwoorden

Google beschouwt hoogwaardige content als een van de top drie criteria voor een hoge ranking in de zoekmachine. Content die u op uw website plaatst, moet altijd van topkwaliteit zijn en vol nuttige en gemakkelijk te begrijpen informatie. Deze kwaliteiten onderscheiden uw site van andere concurrenten.

Voor zover u robuuste en nuttige  content maakt, moet u er ook voor zorgen dat deze content ruimschoots belangrijke zakelijke en productgerichte zoekwoorden bevat. Deze verbeteren en verhogen uw positie op de zoekmachines verder. Maar gebruik nooit te veel zoekwoorden in uw tekst, omdat u denkt dat dit de positie van uw zoekmachine kan verbeteren. Zoekmachines hebben lang geleden ingebouwde technologieën ingebouwd, die dergelijke onnodige trefwoordoverbelasting gemakkelijk detecteren, genaamd ” keyword stuffing”. “Gebruik dus in elk geval sleutelwoorden. Maar gebruik ze kunstig. En gebruik ze om uw content beknopt, specifiek en gemakkelijk te begrijpen te maken.

  1. Verzamel en verzamel beoordelingen

Positieve beoordelingen helpen uw beschikbaarheid en zichtbaarheid bij lokale zoekmachines te verbeteren en te vergroten. Uit onderzoek van Moz blijkt dat online beoordelingen van producten en diensten een cruciale rol spelen bij het bewustzijn van de consument. Dergelijke beoordelingsresultaten dragen ongeveer 10% van de positieve resultaten bij en beïnvloeden de manier waarop zoekmachines zoekresultaten vinden en rangschikken .

Om klanten aan te moedigen om uw bedrijf een goede beoordeling te geven, moet u voorzieningen treffen om beoordelingen aan uw website en aan andere online profielen te koppelen. Moedig uw werknemers ook aan om als tevreden klanten te overwegen om beoordelingen te schrijven. Aantrekkelijke en informatieve online beoordelingen zijn een van de meest betrouwbare manieren waarop uw bedrijf bestaande klanten kan aanspreken.

  1. Maak gebruik van kwaliteitslinks

Ten slotte moet u werken aan het ontwikkelen van kwalitatief goede links naar kwaliteitswebsites om een groot  aantal bezoekers aan te trekken of te vergroten, die u vinden via de resultaten van zoekmachines. Dit verbetert de reputatie van uw site. Elk goed zoekresultaat omvat zulke links van hoge kwaliteit naar andere websites. Zorg ervoor dat u, samen met de eersteklas content die u maakt en op websites van beïnvloeders plaatst, links naar uw site insluit. In niet geringe mate kan dit uw zichtbaarheid in elk zoekresultaat vergroten.

Conclusie:

SEO voor kleine bedrijven is een van de belangrijkste manieren om uw bedrijf te laten groeien via uw online aanwezigheid. Hoe klein uw SEO investering ook is, als u de 5 tips van vandaag toepast, kunt u de topkeuze voor lokale online consumenten. Wanneer u goed scoort in de zoekresultaten, weet u dat uw marketingstrategie zijn vruchten afwerpt. En u weet ook, dat u binnenkort op weg bent om de voordelen te plukken die alle kleine bedrijven moeten behalen: grotere voordelen voor klanten en een hogere winstgevendheid ook voor uw bedrijf.

De auteur van dit artikel heet Herman Geertsema. Hij is de eigenaar van SEO & Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag

Zo bezorg je jouw website een goede, internationale ranking in Google

Om ervoor te zorgen dat je website opvalt en goed scoort in Google, is het belangrijk dat je de tijd neemt voor het maken van een goede SEO-strategie. Dit doe je onder andere door een duidelijke planning te maken, te weten welke doelen je wilt nastreven en vast te stellen hoe je bepaalde verwachtingen kunt managen. Wil je een internationaal publiek bereiken met je website? Zorg er dan voor dat je je website toegankelijk maakt voor dit publiek door de teksten te vertalen. We behandelen hier een aantal belangrijke internationale SEO tips.

Het bepalen van de keywords

Je website moet dus beschikbaar zijn in verschillende talen, zodat je ook internationaal bereik hebt. Maar let op: laat je Nederlandse keywords nooit letterlijk vertalen. Het is niet vanzelfsprekend dat de keywords die het in het Nederlands goed doen, het ook goed doen in een andere taal. Doe daarom eerst onderzoek om erachter te komen welke keywords in een andere taal kans van slagen hebben. Laat degene die je website vertaalt ook het keyword-onderzoek doen en geef hem of haar tijdelijk toegang tot je SEO. Zo kan hij of zij direct checken of het resultaat naar wens is. Er zijn veel verschillende tools die je laten zien hoeveel zoekvolume er op welke zoekwoorden zit per land. Zo maak je o.a. gebruik van Ahrefs of een van de vele andere tools die beschikbaar zijn. 

Een goede briefing en template zijn noodzakelijk

Ieder type pagina op je website heeft een eigen template nodig. Dat is de vormgeving van die pagina, afgestemd op het doel ervan. Zo kan de ene pagina gericht zijn op het informeren van bezoekers, waar een andere pagina de insteek heeft om bezoekers actie te laten ondernemen. Daarom is het belangrijk dat je je website goed inricht. Noteer in een briefing hoe je dit voor je ziet; welke keywords op die pagina nodig zijn, welke headers en alt tags gebruikt moeten worden en welke andere eigenschappen van de SEO belangrijk zijn om aandacht aan te besteden.

Meer over SEO-teksten

Tijdens het schrijven van een goede SEO-tekst staan de keywords centraal. De tekst wordt daar in feite omheen geschreven, zodat de belangrijkste woorden erin staan en de ranking in Google optimaal is. Hoe relevant een bepaald keyword is, bepaal je door naar de intentie en het zoekvolume te kijken. Met de intentie wordt het doel van de tekst bedoeld. Daarnaast moet de SEO-tekst afgestemd worden op de doelgroep. Vraag de vertaler ook of hij of zij kan onderzoeken of de keywords in de SEO-tekst in alle delen van een land relevant zijn of dat er wellicht rekening gehouden moet worden met verschillende regio’s.

Adwords-uitbesteden

Omzet verhogen door AdWords uit te besteden

Sinds de komst van grote zoekmachines zoals Google heeft adverteren een hele nieuwe wending gekregen en zijn aanvullende manieren ontstaan om als ondernemer producten en diensten onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Met zoekmachine adverteren kun je het verkeer op je website verhogen. Daarbij bereik je met de juiste strategieën de doelgroep die geïnteresseerd zal zijn in jouw specifieke diensten of producten. Je kunt deze Search Engine Advertising (SEA) marketing zelf aanpakken of ervoor kiezen dit uit te besteden aan een professional die diepe kennis van zaken heeft op dit gebied en de online markt goed kent.

Jouw campagne laten beheren

Wil je als ondernemer jouw doelgroep beter bereiken en meer verkeer op je website genereren maar weet je niet hoe of waar te beginnen? In dat geval kan het handig zijn de hulp in te schakelen van een Google AdWords professional. Deze specialist zet zich dan in voor het beheer van jouw AdWords campagne, waardoor jij de handen vrijhoudt om je te kunnen richten op andere facetten van het ondernemerschap. Kies je voor een specialist die de juiste strategieën op dit gebied weet in te zetten, dan zul je zien dat jouw bedrijf hoger in Google komt te staan en je website meer bezoekers genereert doordat de vindbaarheid van jouw bedrijf groter wordt.

Een specialist inschakelen: de voordelen op rij

Zoals benoemd kan een Google AdWords specialist de campagnes beheren voor een webshop zodat je hier als ondernemer zelf geen tijd en energie in hoeft te steken. Naast deze tijdswinst zet je door de hulp van een professional op dit gebied uiteindelijk in op het verhogen van jouw omzet. Een specialist weet hoe er extra omzet behaald kan worden door het op gerichte wijze inzetten van zoekmachine advertenties. Doordat ook Google Ads aan verandering onderhevig zijn zal met een professional aan je zijde bovendien altijd op de juiste wijze geadverteerd worden. Daarbij worden de resultaten voortdurend geanalyseerd zodat eventuele ruimte tot verbetering snel zichtbaar wordt. Hier kan vervolgens weer op ingespeeld worden. De resultaten worden ook met je doorgenomen zodat je hier zelf ook inzicht in krijgt.

Groeien als onderneming  

Wanneer je als ondernemer inzet op groei dan kan zoekmachine adverteren daar een grote rol in spelen. Wil je inzicht krijgen in jouw specifieke groeikansen?  Daar kan een AdWords bureau je goed mee van dienst zijn. Doordat deze professionals zich dagelijks bezig houden met AdWords campagnes zullen zij snel kijk hebben op de mogelijkheden waar het jouw specifieke product of dienst en branche betreft. Op die manier kan gedacht worden in strategieën voor zoekmachine adverteren die bijdragen aan de vindbaarheid van jouw webshop zodat je meer verkeer op je website zult krijgen en als onderneming kan gaan groeien. Het zoekmachine adverteren uitbesteden betekent niet dat je helemaal geen inzicht hebt in de vorderingen op dit gebied. Een AdWords specialist kan je via diverse kanalen op de hoogte houden van de campagne zodat je als ondernemer zelf ook de ontwikkelingen op dit vlak kunt volgen.

Online-toegang-e-mail

Online toegang tot je e-mail vanaf iedere plek

Wanneer je veel onderweg of op reis bent is het handig dat je af toe de berichten in je e-mail box kunt checken via een PC, laptop of je smartphone of tablet. Met webmail kun je zowel e-mails lezen als versturen zonder dat daar een software programma voor nodig is. Dat houdt in dat je via webmail vanaf iedere plek via je internet browser kunt inloggen op een e-mail gedeelte dat is afgesloten, om zo bij je e-mailbox te komen. Dit moet wel toegestaan zijn door jouw specifieke e-mail provider of Internet provider. Bekende voorbeelden van webmail diensten zijn onder meer Yahoo mail en Outlook.com.

Veilig inloggen op webmail van verschillende providers

Ook als je bijvoorbeeld geen Outlook.com account maar een email-adres via providers zoals KPN, Tele2, Ziggo of UPC hebt, is het mogelijk veilig in te loggen op de webmail. Op die manier kun je op andere locaties of via verschillende toestellen bij je e-mailberichten komen. Handig, want zo ben je niet meer afhankelijk van de mailbox op bijvoorbeeld je vaste PC of je laptop, maar kun je ook snel je e-mails bekijken wanneer je onderweg bent en alleen je smartphone of je tablet bij je hebt. Hoe ga je precies te werk om online toegang te krijgen tot al jouw mailverkeer zonder een specifiek software programma? Je vindt hierover veel informatie en handige instructies bij onlinewebmailinloggen.nl. Daarbij worden de uitleg toegespitst op bijvoorbeeld specifieke providers of bepaalde devices waarmee je werkt. Je vindt hier bovendien een handig e-mail overzicht van onder meer hogescholen, universiteiten en webhosters.  

Online hulp bij e-mail instellen

Tijdens het instellen van jouw e-mail op bijvoorbeeld je smartphone, laptop of tablet kun gedurende het installatieproces termen tegenkomen waarvan je niet precies weet wat er mee bedoeld wordt en waar deze toe dienen. Als er gevraagd wordt naar een IMAP, SSL of POP3 zul je deze termen wellicht op zoeken op het internet en al snel door de bomen het bos niet meer zien. Wil je nu concrete hulp, in stappen beschreven, en toegespitst op het mobiele toestel in kwestie? Daarvoor is de website van onlinewebmailinloggen.nl handig. Hier vind je beschrijvingen en uitleg, stapsgewijze instructies en veel schermafbeeldingen en video’s die je op weg helpen wanneer je tegen problemen aanloopt.

Meer handige tools om je bereikbaarheid te verhogen

Wil je naast per e-mail ook graag telefonisch bereikbaar blijven op de momenten dat je niet thuis of op kantoor bent? Dan kun je je telefoon laten doorschakelen naar je mobiele nummer of bijvoorbeeld een andere vaste telefoon. Deze doorschakelfunctie is een mogelijkheid die aangeboden wordt bij veel providers zoals onder andere Ben, Vodafone, Telfort en Casema. Door ervoor te kiezen je telefoon door te schakelen hoef je dus ook op vakantie, tijdens een werkgerelateerde reis of wanneer je een dagje buiten de deur bent geen telefoontjes meer mis te lopen. Via onlinewebmailinloggen.nl vind je voor tal van providers uitleg op dit gebied, en ook de informatie die je nodig hebt om de doorschakelfunctie na verloop van tijd weer uit te zetten.

Waarom linkbuilding nog steeds nuttig is anno 2019

Je kunt nog zo’n fraaie website hebben, maar je website moet wel gevonden worden. Anders wordt het een winkel zonder klanten en alleen maar een fraai online visitekaartje. Wil jij ook online successen vieren? Dan speelt SEO een zeer grote rol: de mate waarin je website gevonden wordt. Binnen het toepassen van SEO spelen een aantal zaken een belangrijke rol: je website moet technisch in orde zijn, je moet goede content bieden en nog steeds is ook linkbuilding bijzonder belangrijk.

Positie grotendeels bepaald door de inkomende links

Websites hebben, zo is bewezen,  autoriteit nodig om te scoren binnen de zoekmachines; linkbuilding is een handig middel om dit te bewerkstelligen. Middels linkbuilding vergaar je kwalitatieve links voor jouw website. Die links vergaar je alleen door het toepassen van de juiste strategie. Er dient namelijk een verband te zijn tussen de weg te zetten link bij andere partijen én op de plaats waar jouw link komt te staan. Doel van dit alles is om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen en daarmee de vindbaarheid van je website of webshop sterk te verbeteren. De positie die je uiteindelijk krijgt wordt voor het overgrote deel bepaald door de inkomende links. Hoe beter en relevanter de links zijn, hoe groter meteen ook de kans dat je hoog in de Google-ranking scoort.

Meer organisch verkeer en meer commerciële kansen

Linkbuilding SEO is en blijft dus erg belangrijk. Er zijn overigens verschillende soorten linkbuilding waarvan kwalitatieve linkbuilding er één, en de meest bekende, is. In dat geval worden relevante en autoritaire backlinks gerealiseerd. Daarnaast wordt ook gekeken naar je eigen website en dan specifiek de interne linkstructuur. Kwalitatieve linkbuilding moet bijdragen aan een natuurlijk opgebouwd linkprofiel. Lukt je dit? Dan zie je al snel een verbetering van de positie in de zoekresultaten optreden. Dat levert weer meer organisch verkeer op en dat biedt je volop kansen om je commerciële slag te slaan. Ook de interne linkbuilding wordt niet vergeten. Vaak blijkt dat de interne verwijzingen allesbehalve op een SEO-vriendelijke manier ingericht zijn. Door dit wel te doen verloopt de inkomende linkwaarde naar de belangrijkste pagina’s op je website. Dit wordt ook wel link juice genoemd. Behalve dat vergroot interne linkbuilding ook de gebruiksvriendelijkheid van je website.

 

Kies voor vakwerk en besteed linkbuilding uit aan een professional

Wie wil dat linkbuilding op professionele manier aangepakt en uitgevoerd wordt, die kiest voor linkbuilding uitbesteden. Behalve dat je weet dat linkbuilding dan op professionele wijze gebeurt, is het ook een arbeidsintensieve klus waarvoor je als ondernemer niet de tijd en de specifieke kennis hebt.  Linkbuilding is een proces dat veelal handmatig tot stand komt en een proces dat met zeer veel aandacht en zorgvuldigheid uitgevoerd moet worden. Linkbuilding vraagt om kennis, ervaring en precisie; als drukke ondernemer zijn dit nou net zaken die je wellicht toch wat minder afgaan. Verstandig dus om voor uitbesteding van linkbuilding te kiezen. Dan weet je zeker dat jouw website straks hoger in de Google-ranking terug te vinden is.

 

Ga internationaal met je onderneming

Gaat het goed met je bedrijf? En ben je eigenlijk wel klaar om flink uit te gaan breiden? Overweeg dan eens om de overstap te maken naar internationaal werken. Houd er hierbij wel rekening mee dat jij je in veel regels zal moeten verdiepen, bijvoorbeeld met het oog op de btw op de facturen. Daarnaast moeten jij en je personeel flink aan de slag. Want hoe zit het met jullie website, promotiemateriaal (zoals visitekaartjes) en de kennis van taal?  

Doe voldoende research

Een goede voorbereiding is het halve werk. Klinkt cliché, maar in dit geval is dat echt zo. Want als je internationaal aan de slag gaat, moet je eerst de juiste personen vinden waar je mee in zee kunt gaan. Schroom dan ook vooral niet om je concullega’s om hulp te vragen. Doe ook research of er wel voldoende vraag is naar jouw diensten of producten in de betreffende regio waar jij aan de slag wilt. Ga daarnaast ook in gesprek met een accountant in verband met de fiscale regels binnen en buiten de EU. En in het geval van een webshop, is het handig om te kijken of de huidige leverancier nog toereikend is. Zo niet, dan moet je ook in dit geval op zoek naar een leverancier in een andere regio.

Update je website

Heb je tot nu toe alleen een Nederlandse website? Zorg dan ook voor een internationale versie. Je hoeft niet gelijk alles over de kop te gooien. Claim je domeinnaam met de extensie .com of .eu of zet daar alle benodigde informatie op. Als de teksten die op je Nederlandse website staan al voldoende van kwaliteit zijn, hoef je deze dus alleen nog maar te vertalen naar het Engels. Huur hier eventueel een schrijver voor in wanneer je hier onvoldoende tijd voor hebt. Kijk daarnaast ook naar de rest van je promotiemateriaal of hier een internationale versie voor nodig is.

Train de taal

Naast je website zijn jij en je team ook het visitekaartje voor je bedrijf. Wanneer je kiest voor internationale samenwerkingen, moet je er dus rekening mee houden dat veel mailwisselingen en vergaderingen in het Engels zullen zijn. Nu is Engels voor velen niet een heel ingewikkelde taal, maar als het aankomt op vakjargon of juridische termen wordt het al een stuk lastiger. Even kort een mailtje typen kan op deze manier ook behoorlijk veel tijd in beslag nemen. In dit geval is het verstandig om een taaltraining voor bedrijven te volgen. Hierbij wordt gekeken naar het huidige taalniveau van je team en waar behoefte aan is.

Online winkelen is helemaal van deze tijd!

Indien je voor 1990 geboren bent, behoor je tot de generaties die de wereld heeft zien veranderen. Toen de veranderingen zich voltrokken, vielen ze je niet op omdat je of je wilde of niet deel van de ontwikkelingen was. Het werd een trend genoemd waaraan je deelnam om erbij te horen of waartegen je je verzette indien je juist je uniek zijn wilde onderstrepen.

De grammofoonplaat werd een cassettebandje; het cassettebandje de compact disc die op den duur door de usb stick werd vervangen als muziekdrager.

 

Ontwikkelingen binnen de informatie- en telecommunicatietechnologie brachten ons de personal computer (pc) die eerst een bakbeest was. Thans verwerkt een nog net niet vlinder dunne smartphone dezelfde informatie als de toenmalige pc, waarbij het de opslagcapaciteit van toen ook ver overschrijdt.

De komst van het internet.

Het internet dat beschouwd kan worden als de grootste tijd veranderaar in ons bestaan, zorgt er thans voor dat haast al onze sociale processen zijn gedigitaliseerd. Je kijkt er niet meer van op als je iemand hoort zeggen dat die persoon een goed gesprek gevoerd heeft met een ander persoon waarvan je weet dat die aan de andere kant van de wereld zit. Videocalling, whatsappen en chatten zijn immers normale begrippen anno 2019. Wat ook is gaan veranderen door het internet, is de manier hoe we onze boodschappen doen.

Snel en efficiënt winkelen.

Het was voor de komst van het internet een hele belevenis als je mee mocht met je ouders om boodschappen te halen. Bij de slager mocht je als kind de worstsoorten proeven, de drogist gaf je extra drop en bij de bakker werd je verwelkomd door de geur van vers gebakken brood. Tegen de tijd dat je ouder werd en zelf naar deze winkels toeging, was het altijd een leuke ervaring om de boodschappen bij deze je vertrouwd zijnde handelaren te doen. Geleidelijk aan begonnen de zelfbedieningswinkels de toonbank winkels te vervangen, waardoor er een eind kwam aan het warme klant – eigenaar contact.

Webwinkels en online shoppen.

Door de manier waarop wij mensen het internet vanaf het begin gebruikten, was het slechts een kwestie van tijd dat we dit medium ook zouden inzetten bij het drijven van handel. Eerst verschenen er statische webpagina’s van personen die over hun hobby’s vertelden. Daarna kreeg de commercie door, dat zij een groter – internationaal- publiek konden bereiken door een bedrijfswebsite te bezitten. Hier lees je hoe je een nieuwe webshop kunt opzetten.

Websitebouwers en ontwikkelaars maakten het tot hun missie om dergelijke websites zo aantrekkelijk en functioneel mogelijk te maken. Door content management systemen die gekoppeld zijn aan een database te ontwikkelen, ontstonden er e-commerce websites waardoor het vervaardigen van webwinkels een makkie werd. Inmiddels behoort Nederland tot de top 5 van landen waar online winkelen het populairst is.

Huidige generatie webwinkels.

Belangrijk bij de bouw van de huidige generatie online shops, is de aandacht die men schenkt aan de eisen van de hedendaagse consument. Deze wilt:

  1. van af zijn smartphone kunnen shoppen
  2. zoveel mogelijk informatie van een gewenst product in zo weinig mogelijk kliks, vergaren
  3. via social media i.h.b. instagram en facebook geattendeerd worden over het product
  4. ervaringen van gebruikers van het aangebodene lezen
  5. vragen kunnen stellen over het aanbod en deze kunnen uitproberen via artificial intelligence systemen
  6. Online kunnen betalen en binnen afzienbare tijd het product geleverd krijgen.

Een online winkel die met voorgaande factoren rekening houdt mag zich verheugen op een groeiend aantal tevreden consumenten

Thans zijn er duizenden webwinkels in diverse branches actief in Nederland. Zij maken in vergelijking met de fysieke winkels steeds grotere winsten, hetgeen tot de conclusie leidt dat het online winkelen onderdeel geworden is van ons bestaan.

Maar wat maakt online winkelen zo aantrekkelijk?

Toch moet er een reden zijn waarom online winkelen aantrekkelijker is dan fysiek winkelen.

Als je het mij vraagt komt het door:

  • het gemak. Als je op zoek bent naar een bepaald artikel hoef je niet te wachten op bijvoorbeeld je lunch break, om het aan te schaffen. Online winkelen kan je overal, zowel onderweg in de trein als in je slaapkleding voor je in slaap valt.
  • Geen openings- en sluitingstijden. In tegenstelling tot fysieke winkels, is een online winkel 1 x 24 uur open. De meeste hebben een ingebouwd chat programma waardoor je anytime een consumer agent spreken kan. Ook kun je een email bericht achterlaten terwijl de nieuwe generatie webwinkels interactie middels een chat bot mogelijk maken
  • Fysieke winkels zijn gaan moderniseren naar een zelfbedieningssysteem. Daardoor spreek je veelal pas bij de uitcheck of kassa met een personeelslid. Sommige winkels laten je zelf zonder tussenkomst van een kassier afrekenen. Bij online winkels is zoals uit het vorig punt bleek, deze winkelier – consument band aan het herstellen.
  • Prijzen en producten vergelijken gaat sneller en eenvoudiger. Je hoeft niet van links naar rechts te bellen en of rijden om te weten hoe de ene winkel hetzelfde of een vergelijkbaar product verkoopt. Daarmee bespaar je zowel geld als tijd
  • Aankopen binnen je budget. Bij online winkelen zie je meteen of je budget de aanschaf van een bepaald artikel wel toelaat. Aangezien je in de meeste gevallen gelijk moet betalen, merk je vanzelf of je saldo toereikend is. Bij fysiek winkelen kan je nog smokkelen door een betalingsafspraak met de eigenaar te maken, of door het geld dat je voor voedingsmiddelen had gereserveerd voor een nieuwe lamp te gebruiken

Kortingcodes op het internet.

En dan zijn er nog kortingscodes. Deze codes geven je een extra korting bij aanschaf van producten bij zo een webshop, indien je bijvoorbeeld besluit om je aan te melden voor hun nieuwsbrief. Ook kan het vinden van zo een kortingscode op de website, er voor zorgen dat je een lagere prijs voor een artikel betaald.

 

Er zijn echter ook handelaren die aangeven dat je een korting krijgt, hetgeen achteraf gezien je aankoop juist duurder gemaakt heeft of gewoon een service is die bij elke willekeurige aankoop gepleegd wordt ( bijvoorbeeld het leveren van het product op een bepaald adres). Vergeleken met het fysiek winkelen weet je vrijwel gelijk of de jas die je wilt kopen inderdaad met 50% is afgeprijsd, omdat je het een aantal weken voor veel duurder in de etalage kast hebt zien staan. Toch blijft het jagen naar kortingscodes een leuke bezigheid.

Online groei met Growth marketing voor kleine en grote bedrijven.

Vaak zie je dat veel grote bedrijven en startups met grote investeerders achter hun een riant budget voor internet marketing zoals SEO en adverteren gebruiken. Veel kleinere ondernemers denken daarom dat online marketing voor hun niet is weggelegd omdat ze daar simpelweg geen budget voor hebben. Niets is natuurlijk minder waar. Juist door online marketing goed in te zetten kun je snelle groei en resultaten behalen. Of je nu een international bent of een kleine niche webshop. Juist voor webwinkel eigenaren valt er veel groei te halen door het juist inzetten van content marketing in combinatie met linkbuilding.

 

Het creëren van kwalitatieve content voor je doelgroep en daarbij het plaatsen van enkele sterke waardevolle backlinks kan ervoor zorgen dat je organisch bereik vele malen groter wordt. Dit houdt in dat je met een relatief kleine investering groei kan realiseren voor de langere termijn, in plaats van met grote budgetten werken en deze investeert in advertenties voor de korte termijn. Growth marketing in Almere helpt bedrijven met deze technieken en het creëren van waardevolle content en backlinks door middel van linkbuilding. Neem snel een kijkje bij Growth voor meer informatie.

Online aankoop, voorkom teleurstellingen.

De eerlijkheid gebied me om ten slotte ook wel aan te geven dat je tijdens het online winkelen een miskoop kan doen. Je kent beslist wel iemand die het slachtoffer is geworden van zo een malafide winkel. Omdat je het product slechts aan de hand van foto’s en video opnames kan beoordelen, is het best mogelijk dat je een vertekend beeld van krijgt. Je koopt dan bijvoorbeeld een poppenservies voor de prijs van een antiek porseleinen exemplaar en kan daarna niet meer in contact treden met de verkoper. Winkel daarom alleen op winkels die betrouwbaar overkomen. Online onderzoek en navraag bij onder andere de consumentenbond, behoedt je van veel hoofdpijn achteraf.

 

Ook is het mogelijk dat het product een verborgen gebrek heeft waarvan de verkoper op de hoogte was. Indien jij zelf gegeven de omstandigheden onderzoek naar eventuele gebreken hebt verricht, en de verkoper die bekend was met de onvolkomenheid doch besloot deze te verzwijgen, dan kan je in een dergelijk geval of een behoorlijke nakoming van de verkoop deal eisen of opteren voor de vernietiging van de verkoop ( al dan niet met een schadevergoedingsclaim).

 

Nochtans blijft online winkelen terrein winnen op het fysiek gaan winkelen. Dat zal waarschijnlijk een activiteit zijn die je in de toekomst in groepsverband als ontspanning doet. Maar online winkelen is helemaal van deze tijd. Ik wens je daarom veel online winkelplezier toe.

Nieuwe webshop beginnen? Hier moet je aan denken!

Na lang erover nagedacht te hebben, heb je uiteindelijk toch besloten om je eigen webshop te beginnen. Het probleem is alleen dat je niet weet waar je moet beginnen en hoe dit allemaal werkt. Dit artikel zal je verder helpen met het opzetten van je website.

Logo, ontwerp en design

Als eerst is het belangrijk om na te denken over een logo. Dit moet relevant zijn aan de diensten of producten die jij aanbiedt als webshop. Niet alleen het logo, maar natuurlijk ook je bedrijfsnaam. Het moet jouw potentiele bezoekers duidelijkheid geven en het moet hen ook aanspreken.

WordPress als webhosting

Als je voor het eerst gaat beginnen met werken aan een website, is een WordPress webhosting ideaal. Dit is een erg eenvoudig systeem waar je alles makkelijk kunt doorvoeren op je website. Je kunt hier ook templates gebruiken, aangezien je deze standaard bij WordPress erbij krijgt. Ook is het mogelijk om diverse tools te downloaden die je kunnen helpen met het verbeteren van je webshop.

Content en afbeeldingen

Waarschijnlijk heb je al een aantal ideeën over hoe je webshop eruit gaat zien. Hierbij is het wel belangrijk om bewust te zijn van welke website je de afbeeldingen haalt. Vaak zie je dat afbeeldingen niet gratis zijn en eigenaar zijn van iemand. Verder is het belangrijk om genoeg content op je website te hebben. Als je bezoekers op zoek zijn naar bepaalde informatie, zoals verzending of hoe bepaalde producten werken, dan dienen ze dit te kunnen vinden. Zorg ervoor dat je geen tekst kopieert van andere websites, want Google straft dit af.

Klantgericht

Het is vanzelfsprekend dat elk bedrijf klantgericht is, maar nog steeds zien we vaak negatieve ervaringen van kopers op verschillende websites. Om negativiteit te voorkomen is het belangrijk om jezelf in de schoenen te plaatsen van je klant. Denk hierbij aan de volgende punten:
– telefonisch bereikbaar
– verzending binnen 5 werkdagen
– gratis retourneren
– eventuele kortingscodes om meer klanten te trekken
– ruim/uniek aanbod

Als jij deze stappen volgt, dan ben je al op de goede weg. Dit is slechts het begin, maar na verloop van tijd zal je steeds meer leren over het oprichten en uitwerken van je webshop.

De belangen van SEO

Tegenwoordig zoeken mensen (bijna) alleen nog maar via een zoekmachine op het internet naar een bepaald product of dienst. Het is dan ook enorm belangrijk om als onderneming goed vindbaar te zijn op het world wide web. Als kleine onderneming is het vaak lastig om op te boksen tegen grote, bekende namen. Hoe ga je bijvoorbeeld als klein reisbureau opvallen tussen namen zoals Tui en Sunweb? Een manier hiervoor is Search Engine Optimization, beter bekend als SEO. In deze blog lees je een aantal tips hoe je ervoor kan zorgen dat jouw onderneming optimaal gebruikmaakt van SEO.

Zoekwoorden en URL verbinden

Een URL kan gezien worden als het adres van een bepaalde webpagina. Zoekmachines vinden het fijn als hetgeen waar jij op gevonden wilt worden in de URL staat. Zorg ervoor dat je dit kort en bondig doet. Het heeft absoluut geen zin om zo veel mogelijk zoekwoorden in je URL te stoppen. Dit zal voor Google eerder overkomen als spam en dit kan je ranking negatief beïnvloeden. Het handigste is om je onderneming samen te vatten in één woord en dat waar je het liefst op gevonden wilt worden vervolgens in je URL plaatst.

Maak je koppen belangrijk

Elke tekst heeft verschillende alinea’s met tussenkopjes nodig om het overzichtelijk te houden. Niemand heeft immers zin om een grote lap tekst door te lezen als ze naar een specifiek iets op zoek zijn. Dit is niet alleen handig voor de lezer, maar ook zoekmachines spelen hierop in. Zoekmachines redeneren namelijk heel logisch: de tussenkoppen van je tekst zullen waarschijnlijk de belangrijkste zaken uit je tekst zijn. Laat je zoektermen dus zeker terugkomen in de titels en tussenkoppen op je pagina. Zo zul je sneller gevonden worden op de zoektermen waarop je dat wilt.

Schakel een SEO-specialist in

Heb je geen tijd om veel aandacht te besteden aan zoekmachine marketing? Of wil je het graag aan een expert overlaten voor een optimaal resultaat? Schakel dan een internet marketing bureau in. Zij kunnen je helpen met advies, maar kunnen ook de gehele online marketing van je onderneming op zich nemen. Vaak bieden dergelijke bureaus ook verschillende SEO-pakketten aan, zodat je precies weet waar je aan toe bent. Op die manier kunnen zij je bovendien doorlopend helpen met zoekmachine optimalisatie. Zo haal je er het maximale uit!

Efficiënt je bestellingen inpakken

Moet je dagelijks een groot aantal bestellingen op de post doen? Dan is het wel zo prettig als het inpakken van de artikelen snel en efficiënt verloopt. Hierbij kan je natuurlijk je eigen systeem ontwikkelen, maar het is wel zo handig als je al een aantal dingen klaar hebt staan. Denk hierbij niet alleen aan de dozen, maar ook hoe je deze dichtmaakt. Want het laatste wat jij wilt zijn geretourneerde producten omdat ze beschadigd zijn geraakt tijdens de verzending.

Verschillende maten dozen

Vast voor velen al een zeer bekend feit, maar voor de zekerheid vermelden we het nog een keer: zorg voor een doos met het juiste formaat. Tijdens het verwerken van de post gaat je pakketje van lopende band, naar kar en de bestelbus in. Wanneer je dus voor een te grote doos kiest, tolt het product alle kanten op. Bij een te kleine doos loop je het risico dat het artikel juist door de wand gaat prikken. En dat doet het product niet veel goeds. Zeker niet aangezien opgelopen schade tijdens de verzending nog steeds een van de meest voorkomende klachten is onder de webshops. Zorg daarom voor drie formaten dozen: klein, middelgroot en groot. Deze kan je eventueel laten bedrukken met het logo van je webshop of een andere leuke tekst. Zo geef jij een compleet eigen draai aan je bestelling.

Dozen

De techniek van het dichtplakken

Maar dan moet je er nog van verzekerd zijn dat je pakket goed dicht is en blijft. Dat doe je door de juiste tape uit te kiezen. De brede tape uit de winkels kleeft niet altijd even goed en is niet bestand tegen producten die wat zwaarder zijn. Daarom is tape kopen bij een specialist een betere optie. Hierbij kan je kiezen uit verschillende soorten en bedrukkingen. De grafische ontwerper zorgt ervoor dat je eigen ontwerp representatief op de tape komt te staan.

Snel knippen en rollen

Dozen uitklappen is zo gedaan. Dan moet je nog vlot aan de slag kunnen met de andere werkzaamheden. Zorg in dit geval voor handige tools, zoals tape dispensers. Hiermee rol je niet alleen vlot het tape af, maar doseer je ook de juiste hoeveelheid. Zo werk je een stuk zuiniger. Zijn je artikelen breekbaar? Schaf dan een rol met noppenfolie aan bij de bouwmarkt. Zo kan je eenvoudig afknippen wat je nodig hebt. Vul de eventuele resterende ruimte op met noppenfolie of papier, breng de tape aan in een H-vorm en je pakket is klaar voor verzending.