Hoe word je SEO specialist?

Ben je net klaar met je studie, nog bezig met je studie of wil je beginnen aan een studie en ben je geïnteresseerd in marketing? Dan kan een beroep als SEO specialist wel heel interessant voor jou zijn. Vind je het leuk om klanten te helpen vanuit verschillende branches, dan kan een functie binnen een SEO bureau wel interessant zijn. Vind je het leuk om in een team te werken aan één project, site of dienst dan kan een in-house functie als SEO expert wellicht heel interessant zijn.

Eigenschappen van een SEO specialist

Een goede SEO specialist moet enkele eigenschappen hebben die veelvuldig aan bod komen tijdens een reguliere werkdag.

  • Hij of zij moet goed kunnen analyseren, niet alleen concurrenten maar ook data analyseren is een belangrijk onderdeel. Kijken welke zaken wel werken en wat niet werken. Kansen die zich voordoen benutten en de autoriteit van de website uitbouwen
  • Content kunnen schrijven, verbeteren en optimaliseren. Het niveau van een echte tekstschrijver zal een SEO expert waarschijnlijk niet aan kunnen tippen, maar een goed SEO tekst moet zeker uit de pen van een SEO specialist kunnen komen.
  • Leergierig zijn. Stilstand is achteruitgang en dat geldt ook voor je kennisniveau. Als je enkel en alleen één onderdeel of trucje beheerst, zul je nooit de ontwikkeling doormaken tot een echte specialist en zullen anderen in deze dynamische omgeving je voorbijstreven

Opleiding volgen?

Er is geen specifieke opleiding tot SEO specialist, doordat SEO optimalisatie ook vooral praktisch is en erg dynamisch waardoor lesmateriaal al snel verouderd zou zijn. Wel zijn er mogelijkheden jezelf het nodige aan te leren en zijn er ook veel (online) cursussen en events beschikbaar. Een goede vooropleiding waarin het vak marketing wordt gegeven is een pré maar geen must. Dat maakt het ook “gevaarlijk”, aangezien je je snel een SEO specialist kunt noemen er is geen exacte bepaling wanneer je wel of niet een SEO specialist bent.

Tussen alle SEO specialisten zit een wereld van verschil en kennis alleen is niet genoeg. Voldoende vlieguren en uitvoerende werkzaamheden zijn nodig om tegen nieuwe problemen aan te lopen die je moet verbeteren. Elke branche en dienst heeft zijn eigen problemen en verdienen een andere benadering. Een e-commerce site heeft andere uitdagingen dan een leadgeneratie website. Het is goed voor je ontwikkeling door met beide te hebben gewerkt. Ook om te ontdekken waar je passie en jouw voorkeur ligt.

SEO uitbesteden

Veel bedrijven gaan hun SEO uitbesteden aan een bureau dat hierin is gespecialiseerd. Je kunt er dus voor kiezen om aan de slag te gaan bij een SEO bureau maar je kunt ook voor jezelf beginnen. Indien je ervoor kiest om voor jezelf te beginnen zul je weer tegen andere uitdagingen lopen als dat je in loondienst gaat. Je moet dan bijvoorbeeld ook aan de slag om naamsbekendheid op te bouwen en sales te realiseren. Het is lastig om direct voor jezelf te starten, zonder ervaring. Deze kun je het beste opdoen bij een bedrijf in dienst. Of dit nu bij een bureau of als in-house marketeer is.

Hoe word je SEO specialist?

Je zou ook interesse kunnen hebben in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *